Dicționar

Explicarea unor termeni tehnici care apar pe site
CMS

Un sistem de administrare a conținutului sau CMS (în engleză „Content Management System”) este un sistem software creat pentru automatizarea cât mai deplină a gestiunii conținutului, în special a site-urilor web. Scopul este de a reduce sau elimina intervenția programatorilor la editarea și administrarea site-urilor lor. CMS-ul facilitează organizarea, controlul și publicarea de documente sau alt tip de conținut, cum ar fi imagini și resurse multimedia. Un CMS facilitează adesea crearea in comun de documente. Un „CMS web” este un CMS cu facilități adiționale pentru ușurarea publicării de conținut pe diversele site-uri. Dintre sutele de platforme CMS amintim: WordPress, Joomla, Drupal, Blogger. Un sistem de administrare a conținutului web oferă următoarele facilități: templateuri (teme) automate; conținut ușor editabil; pluginuri sau module care pot fi instalate ușor pentru a extinde funcționalitatea etc.

Crowler
Un crawler (sau spider, robot) este o aplicatie/ script automatizat care urmareste ceva pe internet, mai exact aduna informatii de pe site-uri si le structureaza. Google utilizează software cunoscut cu numele de „crawlere web” pentru a descoperi pagini web disponibile public. Cel mai cunoscut crawler se numeşte „Googlebot”. Crawlerele accesează paginile web şi urmăresc linkuri din paginile respective, asemenea unei persoane care ar naviga pe web. Acestea merg din link în link pentru a returna serverelor Google date despre respectivele pagini web. Procesul de accesare cu crawlere începe cu o listă de adrese web de la accesările anterioare şi cu sitemap-uri furnizate de proprietarii site-urilor. Când accesează site-uri, crawlerele caută linkuri către alte pagini. Software-ul acordă atenţie specială site-urilor noi, modificărilor de pe site-urile existente şi linkurilor nevalide.
Domain Authority

Autoritatea unui domeniu (Domain Authority – DA) este un indicator calculat de MOZ la nivelul întregului domeniu web în baza a peste 40 de factori dintre care foarte importantă este analiza profilului linkurilor. Valoarea afisata aproximeaza foarte bine clasificarea în motoarele de căutare şi poate fi utilizată la compararea şi evaluarea după caz a site-urilor. Algoritmul de calcul MOZ se adaptează după algoritmul Google, acest fapt putând duce la fluctuaţii valorice în timp. Poti afla DA unui site aici: https://moz.com/domain-analysis

PageRank
Expresie din lb engleză cu traducerea „Rangul Page”. Este algoritmul de clasificare a site-urilor web in functie de reteaua de link-uri, folosit de motorul de căutare Google. Dacă site-ul A conține un link (o legătură) către site-ul B, se presupune că A afirmă despre B că acesta este important, deci B trebuie să fie mai bine cotat în clasamente. Cu cât există mai multe legături calitative către un site, cu atât PageRank-ul acestuia va fi mai mare și locul în SERP mai înalt. Coeficientul PR este un număr întreg care poate lua valori între 0 și 10. Numele de PageRank provine de la informaticianul american Larry Page, care a dezvoltat algoritmul la Universitatea Stanford. Numele este o marcă înregistrată a companiei Google; totuși patentul aparține Universității Stanford, iar Google deține o licență exclusivă de utilizare a patentului. Deși este doar unul dintre factorii care determină poziția rezultatelor căutării Google, PR continuă să furnizeze baza tuturor dispozitivelor de căutare ale motorului Google.
SERP
SERP este acronimul de la Search Engine Results Page, adica pagina cu rezultate afisata de motorul de cautare in urma unei cautari a unui cuvant-cheie. De ex, atunci cand facem o cautare pe Google, acest motor de cautare ne ofera in rezultatele sale mai multe pagini cu cate 10 siteuri (plus alte cateva siteuri cu linkuri platite). Fiecare rezultat afisat in SERP include titlul, un link catre siteul web si o scurta descriere in care cuvantul cautat apare scris cu litere ingrosate (bold). Principalul scop al activitatii de optimizare SEO este de a aduce un anumit site intr-o pozitie cat mai inalta in SERP.
Trust
Un termen dat puterii (increderii) unui site in motoarele de cautare. Algoritmul ce calculeaza Trust-ul unui site este asemanator celui ce calculeaza PageRank-ul (adica arhitectura de link-uri), dar ia in considerare si alti factori on-site, cum ar fi relevanta, continut unic, vechimea, etc.
URL
Uniform Resource Locator, sau adresa unica a unei pagini web. De exemplu, „https://creare-optimizare-site.ro/dictionar/” este un URL.